vrijdag 13 september 2013

Vliegen op vrijdag... de 13e!


Vier jaar geleden vloog ik op vrijdag de dertiende naar Rome. Toen ik een taxi belde om naar het vliegveld te gaan, kon de Rotterdamse telefoniste het niet laten daar toch even iets van te zeggen. Ik schreef onderstaand blog, omdat het in Italië gelukkig net even anders zit.
  
Morgen mag ik weer naar Rome. Mijn hoofd stroomt natuurlijk over, zoals altijd. Dingen die ik nog moet doen, herinneringen aan mijn mooie stadje en de avonturen die ik er heb beleefd, de zin om mijn zus weer te zien. Maar deze keer komt er nog iets bij: het is morgen vrijdag de dertiende. Ik ga vliegen op vrijdag de dertiende!

Natuurlijk geloof ik daar niet in. Het doet me niets! De Chinezen beweren immers dat vrijdag de dertiende een dag vol goede, positieve energie is, maar dat de mensen alleen niet weten hoe ze daarmee om moeten gaan. Maar toch, de telefoniste van de RTC kon het niet laten om er - in onvervalst Rotterdams - een opmerking over te maken. En de link te leggen met mijn vliegreis. Op een of andere manier blijft het een vreemde dag, en het gevoel dat erbij hoort gaat niet zomaar weg.

Gelukkig vlieg ik morgen naar Italië. Daar brengt vrijdag de zeventiende ongeluk, en is vrijdag de dertiende een doodnormale dag. Zeventien is de som van de Romeinse cijfers VIXI, en het Latijnse woord vixi betekent “ik heb geleefd”, oftewel “ik ben dood”. Die verklaring vind ik persoonlijk een stuk geloofwaardiger dan waarom bij ons het getal 13 het ongeluksgetal is. In Europa en Amerika wordt 13 als ongeluksgetal beschouwd, omdat het 1 + 12 is. Twaalf wordt beschouwd als het getal van perfectie, bijvoorbeeld omdat er in het Nieuwe Testament sprake is van twaalf apostelen. Meer dan perfect moet dus, doorredenerend, ongeluk brengen. Bij het Laatste Avondmaal was Judas als dertiende aanwezig en hij verraadde later Jezus.

Ik geloof niet in God, Jezus en de Bijbel, en dus ook niet vrijdag de dertiende. Nu maar hopen dat de piloot er ook zo over denkt!

Meer weten over vrijdag de dertiende? Klik hier.

Geen opmerkingen: